06:49 , 1401/4/26
کد خبر: 000014530
بازدید: 14080
صفر تا صد درمان با هیپنوتیزم/ از درمان فوبیا تا درمان اعتیاد

هیپنوتیزم روشی است که با هدف غلبه بر مشکلات ناخودآگاه سرکوب شده و مشکلات روانی استفاده می شود.

ویژگی های هیپنوتیزم چیست؟ درمان هیپنوتیزم چگونه اعمال می شود؟ هیپنوتیزم برای فوبیا موثر است؟ هیپنوتیزم برای حمله پانیک موثر است؟ اختلالات خوردن با هیپنوتیزم درمان می شود؟ هیپنوتیزم استرس را درمان می کند؟ هیپنوتیزم اعتیاد را درمان می کند؟ هیپنوتیزم پریشانی روانی را بهبود می بخشد؟ درمان هیپنوتیزم برای چه بیماری هایی است؟ مزایای استفاده از هیپنوتیزم درمانی در درمان اعتیاد چیست؟ درمان فوبیا با هیپنوتیزم امکان پذیر است؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، هیپنوتیزم روشی است که با هدف غلبه بر مشکلات ناخودآگاه سرکوب شده و مشکلات روانی انجام می شود و با قرار دادن فرد در موقعیت های خودآگاه در محدوده خاصی از حواس پرتی و خلسه انجام می شود. هیپنوتیزم را می توان به عنوان روشی تعریف کرد که هدف آن رفع احساسات، افکار، رفتارها یا عاداتی است که به طور ناخودآگاه در ضمیر ناخودآگاه بیمار ریشه دوانده است، با یک حالت تمرکز ویژه که به صورت ذهنی در مرحله ای که هوشیاری کاملاً باز است، بین خواب و بیداری انجام می شود. 

هیپنوتیزم، یک روش درمانی نمایشی که از اولین لحظات استفاده از آن در تاریخ توجه را به خود جلب کرده است، به عنوان مجموعه ای از تکنیک ها ظاهر می شود. این یک حالت روانی است که در آن عملکردهای مغز به طور فعال کار می کنند، بنابراین در صورت نیاز اتفاق می افتد.

ویژگی های هیپنوتیزم چیست؟

در واقع می‌توان ویژگی‌های اساسی هیپنوتیزم را که روشی عادی و معمولی است و قرن‌هاست که استفاده می‌شود، فهرست کرد تا درک بهتری از چیستی آن داشته باشیم.

هیپنوتیزم روشی است که بازگشت به عناصری را فراهم می کند که در گذشته تجربه شده اند و تأثیر ناخودآگاهی بر رفتار ما دارند.

در اعمال هیپنوتیزم، ضمیر ناخودآگاه فرد قادر به دریافت پیشنهادات بر اساس میل خود می شود و می تواند هدایت شود.

هیپنوتیزم قطعا یک فرآیند خواب نیست. در طول اعمال هیپنوتیزم، عملکردهای مغز فعال است، کنترل فردی باز است و فرد حالت خواب آلودگی ندارد. بنابراین، فرد کنترل خود را از دست نمی دهد.

برخلاف تصور رایج، هیپنوتیزم هر چیزی را که به شخص گفته می شود بدون اینکه آن را زیر سوال ببرد انجام نمی دهد.

در طول هیپنوتیزم، هر دو نیمکره مغز در یک ناحیه با هم همکاری می کنند، اما مغز راست کنترل بیشتری نسبت به مغز چپ دارد.

اصولاً هیپنوتیزم روشی است که در آن رفتار، افکار یا عاداتی که در ضمیر ناخودآگاه بیمار وجود دارد در حالت هوشیار فعال بین خواب و بیداری مدیریت می شود.

صفر تا صد درمان با هیپنوتیزم/ از درمان فوبیا تا درمان اعتیاد

چرا درمان هیپنوتیزم انجام می شود؟

هیپنوتیزم درمانی می تواند روشی موثر برای مقابله با استرس و اضطراب باشد. به طور خاص، هیپنوتیزم می تواند استرس و اضطراب را قبل از یک روش پزشکی، مانند بیوپسی سینه، کاهش دهد.

هیپنوتیزم در چه شرایطی قابل انجام است؟

درمان هیپنوتیزم را می توان در شرایط زیر اعمال کرد.

کنترل درد

 هیپنوتیزم ممکن است به درد ناشی از سوختگی، سرطان، زایمان، سندرم روده تحریک پذیر، فیبرومیالژیا، مشکلات مفصل گیجگاهی فکی، روش های دندانپزشکی و سردرد کمک کند.

گرگرفتگی

 هیپنوتیزم ممکن است علائم گرگرفتگی مرتبط با یائسگی را تسکین دهد.

تغییر رفتار

هیپنوتیزم با موفقیت در درمان بی خوابی، شب ادراری، سیگار کشیدن و پرخوری استفاده شده است.

عوارض جانبی درمان سرطان 

هیپنوتیزم برای کاهش عوارض جانبی مربوط به شیمی درمانی یا پرتودرمانی استفاده شده است.

سلامت روان

 هیپنوتیزم ممکن است به درمان علائم اضطراب، فوبیا و استرس پس از سانحه کمک کند.

درمان هیپنوتیزم چگونه اعمال می شود؟

روش درمانی هیپنوتیزم را می توان با موفقیت به خصوص در درمان موقعیت های اضطرابی استفاده کرد. هیپنوتیزم روشی بسیار موثر در کاهش حساسیت ها و جلوگیری از تحریک مجدد است. بسیاری از بیماری ها را می توان با روش هیپنوتیزم در زمینه های پزشکی و روانشناسی تشخیص داد یا درمان کرد.

هیپنوتیزم برای تغییر احساسات، افکار، عادات یا موقعیت های آموخته شده که به طور ناخودآگاه در فرد ریشه دوانده است به کار می رود. از این نظر، درمان هیپنوتیزم را می توان تقریباً برای تمام مشکلاتی که به عنوان روانشناختی توصیف می شوند، اعمال کرد. در مشکلات سلامت جسمانی، درمان هیپنوتیزم می تواند به عنوان یک روش درمانی کمکی برای حمایت از درمان اصلی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سلامت روان/ از تعریف سلامت روان تا ورزش برای کاهش استرس

بیشتر بخوانید: کنترل ذهن و افزایش تمرکز با راه حل‌های عجیب و باورنکردنی

درمان فوبیا با هیپنوتیزم

تقریباً تمام فوبیای شناخته شده معمولاً بر اساس موقعیت های آسیب زا گذشته است. فرد موقعیتی را که ثبت کرده است در انزوا با لحظه تروما، آن را به عنوان عاملی برای ایجاد ترس رمزگذاری می کند.

درمان هیپنوتیزم برنامه‌ای است که فرد را قادر می‌سازد تا به عناصری که ناخودآگاه آموخته یا به عادت تبدیل شده‌اند دست یابد و در نتیجه آن را حل کند. در حالت بین خواب و بیداری که با هیپنوتیزم ایجاد می شود، می توان پیشنهاداتی را در راستای اراده خود به فرآیندهای ناخودآگاه فرد اعمال و راهنمایی کرد. فوبیاها که به صورت مجزا رمزگذاری شده اند و آسیب های گذشته دارند با هیپنوتیزم قابل درمان هستند.

درمان حمله پانیک با هیپنوتیزم

حملات پانیک را می توان به عنوان حملات ترس شدید توصیف کرد. حملات پانیک همان افزایش سریع اضطراب و ترس است. دوره های شدید ترس و اضطرابی که رخ می دهد توسط عناصر ناخودآگاه ایجاد می شود.

با درمان هیپنوتیزم می توان با ارائه پیشنهادات لازم به عناصر ثبت شده ناخودآگاه، خاطرات، تصورات و ترس ها را برطرف کرد.

درمان اختلالات خوردن با هیپنوتیزم

اختلالات خوردن اساساً بیان مشکلاتی است که در دنیای درونی فرد از طریق ادراک بدنی تجربه می شود. فرد سعی می کند با مداخلاتی که روی بدن خود انجام می دهد، ناراحتی یا مشکلات ذهنی را که تجربه می کند بیان کند.

هیپنوتیزم یک روش درمانی درون گرایی است. درمان هیپنوتیزم برای از بین بردن عناصر گذشته است که ما ناخواسته در احساسات، رفتارها یا عادات خود حفظ می کنیم. با رسیدن به منبع مشکلات روانی که فرد تجربه می کند، می توان از تلاش هایی که می تواند عواقب منفی برای بدن خود فرد ایجاد کند جلوگیری یا تغییر داد.

درمان استرس با هیپنوتیزم

استرس که یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری های شرایط امروز و دنیای جدید، مبتنی بر اضطراب و ترس است. درمان استرس با هیپنوتیزم در 3 مرحله انجام می شود. در مرحله اول بیماری های ناشی از استرس درمان می شود، در مرحله دوم با هدف تغییر رفتارهای ایجاد شده در برابر عوامل ایجاد کننده استرس و در مرحله آخر اثرات منفی عامل استرس در دراز مدت درمان می شود. 

درمان اعتیاد با هیپنوتیزم

اعتیاد را می‌توان به‌عنوان یک بیماری با اثرات منفی به‌ویژه در زندگی اجتماعی فرد توصیف کرد. علاوه بر این، مواد اعتیادآور می توانند باعث ایجاد بیماری در فرد شوند.

به طور کلی، اعتیادهایی که به دلیل باورها، افکار یا آسیب های گذشته رخ می دهد را می توان با هیپنوتیزم درمان کرد.

کنترل درد با هیپنوتیزم 

مطالعات انجام شده نشان داده است که هیپنوتیزم در کنترل دردهای مزمن موثر است. کاهش قابل توجه آماری در کمردرد، درد مفاصل، درد ناشی از کم خونی داسی شکل، درد صورت، گردن درد، فیبرومیالژیا، نوروپاتی محیطی و درد زنان، از جمله درد سرطان، با هیپنوتیزم مشاهده شده است. 

درمان بی خوابی با هیپنوتیزم

بی خوابی  انواع مختلفی دارد، مانند مشکل در به خواب رفتن، نداشتن خواب آرام و بیدار شدن زودهنگام. بی خوابی نیز به عنوان عدم سازگاری (بی خوابی که شامل یک اختلال پزشکی نمی شود) و بی خوابی روانی فیزیولوژیکی طبقه بندی می شود.

ممکن است عوامل استرس زایی در زندگی وجود داشته باشد که باعث بروز اختلالات خواب شود. این عوامل می تواند موقعیت هایی مانند آماده شدن برای امتحانات، از دست دادن عزیزان، مشکلات شغلی و… باشند اما در صورت تداوم این عوامل می توانند به بی خوابی مزمن تبدیل شوند که در اکثر اوقات با افسردگی همراه است. هیپنوتیزم می تواند بی خوابی را با تأثیر مستقیم بر همه این انواع درمان کند. بیمارانی که خود هیپنوتیزمی را یاد می گیرند می توانند به راحتی بر بی خوابی غلبه کنند تا جایی که اضطراب و نگرانی را کنترل کنند، برانگیختگی فیزیولوژیکی را کاهش دهند و آرامش را ایجاد کنند.

روش های درمان بی خوابی و بدخوابی از رفتار درمانی تا داروهای گیاهی - سازمان  جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

هیپنوتیزم در درمان کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

  1. اختلالات جنسی
  2. چاقی
  3. بی اختیاری ادرار شبانه
  4. بیماری های پوستی
  5. میگرن
  6. زایمان بدون درد
  7. فشار خون کنترل نشده
  8. از دست دادن حافظه روانی

بیشتر بخوانید: 10 قانون طلایی برای داشتن سلامت روان

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید