11:02 , 1401/6/9
کد خبر: 000015059
بازدید: 5570

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور مطرح کرد؛

ثبات در بازار داخلی مستلزم کنترل و نظارت بر صادرات

کریمی تفرشی گفت: تمرکز روی ویژگی ها و کارایی محصولاتی که قرار است صادر شود برای یک صادر کننده اهمیت ویژه ای دارد؛ چراکه صادر کننده باید کاملا بر این موضوع اشراف داشته باشد که محصولش قادر به تامین چه نیازهایی در بازار خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، مهدی کریمی تفرشی، ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور اظهار کرد: یکی از موارد ضروری برای هر صادرکننده شناسایی نقاط قوت و ضعف محصول خود در مقایسه با محصولات رقبای خارجی برای ارتقاء کیفیت محصول مورد نظر است.

وی افزود: نوسانات شدید نرخ ارز و صعود بی رویه آن که بی ارزش شدن پول ملی را در پی داشت، باعث شد که اخلالگران، رانت خواران و سودجویان وارد میدان شده و بازار را در دست بگیرند. از طرفی با افزایش شدید نرخ ارز بسیاری از تولیدکنندگان از جذابیت صادرات در شرایط موجود سوء استفاده کردند و به سودای کسب درآمد ارزی به جای اینکه محصولات و مواد اولیه را به بازار داخلی تزریق کنند به سمت صادرات هجوم بردند. موضوعی که منجر به بحران شدید بازار داخلی در اثر کمبود محصولات و مواد اولیه در بازار شده و جو روانی حاصل از ترس از قحطی و احتکار جامعه را فرا گرفت که منجر به تحریک شدید تقاضا در بازار داخلی شد.

کریمی تفرشی یادآور شد: دولت برای ایجاد آرامش در بازار، سیاست هایی نظیر ممنوعیت صادرات برای برخی کالاها، ممنوعیت واردات برای کالاهای غیر ضروری را در پیش گرفت تا تقاضای واقعی برای ارز کاهش یابد. در واقع دولت با اعلام ممنوعیت صادرات برای تعدادی از کالاها که اغلب قوت غالب مردم بوده و نیاز اساسی مردم است سعی در تنظیم بازار داخلی کرد تا بتواند نیاز بازارهای داخلی به کالاهای اساسی را تامین کند.

ثبات در بازار داخلی مستلزم کنترل و نظارت بر صادرات

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور اذعان کرد: متاسفانه تعدد قوانین صادراتی و گاها شتابزدگی در وضع و اعلام این قوانین، امنیت و حقوق صادر کننده را به مخاطره می اندازد و چشم انداز حضور پررنگ محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی را کدر می کند. لازم است هر نوع تغییر و قانون جدیدی ضمن مشورت با تشکل های مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی از مدت ها قبل اطلاع رسانی شود تا صدور بخشنامه های صادراتی منجر به التهاب در بازارهای بین المللی و اختلال در فرایند صادرات نشود.

کریمی تفرشی در پایان گفت: اگر می خواهیم در بازار ارز و بازار داخلی تعادل، آرامش و ثبات نسبی برقرار شود باید به طور همزمان و اصولی صادرات و واردات و تعادل میان آنها مدیریت شود. اینکه چقدر دولت ابزارهای جدی برای کنترل و نظارت جدی بر بازار در اختیار دارد و چقدر بر معضل قاچاق و کنترل واردات و صادرات از مبادی قانونی نظارت می شود و ابزاری چون مالیات بر ارزش افزوده چقدر موثر واقع می شود موضوعی است که در ایجاد ثبات و آرامش در بازار بسیار تعیین کننده است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید