13:27 , 1401/7/10
کد خبر: 000015600
بازدید: 1370
توصیه‌هایی برای تسریع متابولیسم و کاهش وزن سریع

کاهش سرعت متابولیسم به معنای افزایش وزن است. پس چرا متابولیسم کند می شود؟ چه چیزی باعث افزایش سرعت متابولیسم می شود؟ در ادامه مطلب به این سوال های پسخ خواهیم داد.

6 دلیلی که سرعت متابولیسم را کاهش می دهد

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna،  در حالی که باقی افراد وزن خود را حفظ می کنند حتی یک بار هم رژیم نمی گیرند، شما دائماً برای حفظ وزن خود رژیم دارید، درست است؟ اگر فکر می کنید، "حتما دلیلی برای این وضعیت وجود دارد" و نمی توانید پاسخی پیدا کنید، ممکن است به دلیل سرعت متابولیسم پایین شما باشد. نرخ متابولیسم، که اغلب در مورد آن به ویژه در گفتگوها در مورد رژیم غذایی و وزن می شنویم، توانایی شما را در تبدیل کالری هایی که بدن ما با غذا دریافت می کند به انرژی و به عبارت دیگر سوزاندن آن نشان می دهد. اگر متابولیسم سریع باشد، ممکن است کاهش وزن آسان تر باشد، برعکس، اگر پایین باشد، ممکن است مشکلاتی را تجربه کنید. اگرچه عوامل خطری که نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم، مانند بالا رفتن سن، عوامل ژنتیکی و زن بودن از جمله عواملی هستند که بر میزان متابولیسم تأثیر منفی می‌گذارند، اما عادت‌های غلط مکرر ما نیز عامل این تصویر است. خبر خوب این است که وقتی عادت‌های بد خود را ترک می‌کنیم، ممکن است دوباره میزان متابولیسم خود را افزایش دهیم. عاداتی که سرعت متابولیسم را کاهش می دهد و پیشنهاداتی که باعث تسریع آن می شود.

1. سرعت متابولیک در زمستان کاهش پیدا می کند

هنگامی که فصل تغییر می کند، مغز ما سیگنال هایی را برای افزایش مقاومت به انسولین به بدن ما ارسال می کند. بر این اساس، کبد ما تولید چربی را تسریع می کند و بنابراین بافت چربی و سایر بافت ها شروع به ذخیره چربی در آمادگی برای فصل زمستان می کنند. متابولیسم ما در زمستان کندتر کار می کند، زیرا ذخیره چربی بدن را افزایش می دهد و به موازات بافت ماهیچه ای کاهش می یابد. وقتی عادات غلط ما به اینها اضافه شود، سرعت بیشتر می شود و افزایش وزن اجتناب ناپذیر می شود.

توصیه‌هایی برای تسریع متابولیسم و کاهش وزن سریع

2. از این رژیم ها برای کاهش وزن پیروی نکنید

رژیم های غذایی بسیار کم کالری یکی از عواملی است که بر متابولیسم تأثیر منفی می گذارد. دلیل این امر این است که در افرادی که کالری کم مصرف می کنند، بدن به حالت گرسنگی پی می برد و برای صرفه جویی در انرژی بسیاری از فرآیندهای شیمیایی را کند می کند. به همین دلیل، نرخ متابولیک افرادی که از رژیم غذایی یویو پیروی می کنند (نوعی از رژیم غذایی که در مدت کوتاهی از بین می رود و در صورت عدم مراقبت دوباره به دست می آید) ممکن است در دراز مدت تحت تاثیر نامطلوب قرار گیرد.

3. کاهش وعده های غذایی راه حل نیست

خوردن فقط یک وعده غذایی در روز برای کاهش یا عدم افزایش وزن نیز متابولیسم را کند می کند. این به دلیل عملکرد انسولین، هورمون مرتبط با متابولیسم است. انسولین زمانی ترشح می شود که سطح گلوکز خون افزایش یابد. سپس به سلول ها سیگنال می دهد که آیا انرژی آزاد کنند یا خیر، در نتیجه بر مقدار ذخیره شده به عنوان چربی تأثیر می گذارد. بدن ما در یک وعده غذایی بزرگ نسبت به یک میان وعده کوچک انسولین بیشتری تولید می کند. بنابراین وقتی زیاد غذا می خوریم، انسولین بیشتری تولید می کنیم که باعث می شود انرژی بیشتری به عنوان چربی ذخیره شود. در نتیجه باعث افزایش وزن و کاهش متابولیسم می شود. به همین دلیل، حتماً باید 3 وعده غذایی اصلی را در زمان های معین با کنترل سهم و چیدمان آنها در هر الگوی غذایی مصرف کنید. در صورت لزوم می توانید تنقلات را با غذاهای مناسب با توجه به وضعیت سلامتی خود اضافه کنید.

توصیه‌هایی برای تسریع متابولیسم و کاهش وزن سریع

4. الکل اضافی به عنوان چربی ذخیره می شود

الکل در کبد تجزیه می شود و مکانیسم های انتقال چربی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین می تواند فضای بیشتری در جریان خون به دست آورد و به عنوان چربی بیشتر ذخیره شود. با افزایش بافت چربی در بدن، بافت ماهیچه ای کاهش می یابد و به موازات آن، متابولیسم نیز کند می شود.

5. کلید متابولیسم

به لطف هورمون تیروکسینی که تولید می کند، غده تیروئید کلید متابولیسم شماست. سطح تیروکسین تعیین می کند که واکنش های شیمیایی متابولیک چقدر سریع یا کند هستند. با تیروئید پرکار، کالری بیشتری می سوزانید، بنابراین تمایل دارید ضعیف، تحریک پذیر و بسیار فعال باشید. برعکس، تیروئید کم کار نشان می دهد که سرعت متابولیسم آن بسیار کند است. این می تواند باعث اضافه وزن شما شود.

توصیه‌هایی برای تسریع متابولیسم و کاهش وزن سریع

6. متابولیسم پایه عضلانی را تسریع می کند

هرچه بافت ماهیچه ای در بدن ما بیشتر باشد، متابولیسم پایه ما سریعتر است. دلیل این امر این است که بافت ماهیچه ای بر خلاف بافت چربی از نظر متابولیکی فعال است و حتی در حالت استراحت نیز از انرژی استفاده می کند. مهم‌ترین دلیل کندتر شدن متابولیسم زنان نسبت به مردان این است که میزان عضلات بدن کمتر است. زنان بافت عضلانی کمتری در بدن خود دارند و بافت چربی بیشتری نسبت به مردان دارند. افزایش بافت عضلانی با تمرینات کاهش وزن به طور قابل توجهی سرعت متابولیسم را افزایش می دهد. ورزش نه تنها باعث افزایش سرعت می شود، بلکه این اثر چندین ساعت پس از ورزش باقی می ماند. متابولیسم مانند موتور خودرو است. در حالت استراحت بیکار است، زمانی که شروع به حرکت می کند انرژی مصرف می کند و با سرعت بیشتر می سوزد. بنابراین، هنگام ورزش مداوم، سرعت متابولیسم هرگز به اندازه قبل پایین نخواهد بود. بنابراین هر چه بیشتر ورزش کنید، سرعت شما بیشتر می شود. با توجه به این اثر، متخصصان توصیه می کنند حداقل 3-4 روز در هفته تمرینات بیش از 30 دقیقه را انجام دهید آن هم مناسب با وضعیت سلامتی فرد.

  • ***توجه این مطلب جنبه افزایش آگاهی دارد و برای راهنمایی افراد جهت تشخیص و درمان نیست. مراحل تشخیص و درمان را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید