07:00 , 1401/7/11
کد خبر: 000015606
بازدید: 1424
آپاندیس چیست؟ علل+ پیشگیری+ تشخیص+ درمان

یک التهاب سکوم است که آپاندیس نامیده می شود. آپاندیس عضوی به شکل انگشت دستکش است که امتداد روده بزرگ در محل اتصال روده کوچک و روده بزرگ است.

همه چیز درباره بیماری آپاندیس/ از تشخیص تا درمان

آپاندیس در کجای بدن قرار دارد؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، آپاندیس کیسه ای کوچک و نازک است که به طور متوسط ​​9 سانتی متر طول دارد. در سمت راست پایین تنه قرار دارد. این کیسه خروجی کور دارد و ورودی آن به روده بزرگ که بخشی از دستگاه گوارش است متصل است.

اندازه کیسه می تواند متغیر باشد. در کودکان بزرگتر است و تا حدی از سنین پایین بسته می شود و در بزرگسالان کوتاهتر می شود.

آپاندیس چیست؟

اگرچه عملکرد آپاندیس هنوز به طور قطع مشخص نیست، تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که این کیسه به عنوان نوعی پناهگاه مورد استفاده فلور مفید گوارشی در طول دوره های بیماری است.

با این حال، تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برداشتن آپاندیس آسیب مستقیمی به بدن وارد می کند وجود نداشته است. آپاندیس نامی است که به عفونت آپاندیس داده می شود.

آپاندیس چه می کند؟

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که آپاندیس در بدن چه می کند، تصور می شود که عضوی مرتبط با سیستم ایمنی است.

آپاندیس چیست؟ علل+ پیشگیری+ تشخیص+ درمان

علل آپاندیس چیست؟

همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث آپاندیس می شود. در بسیاری از موارد، تصور می شود که به دلیل انسداد ورودی آپاندیس توسط خود بدن یا مواد خارجی ایجاد می شود.

به عنوان مثال، ورودی ممکن است توسط مدفوع مسدود شود، یا در طول عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، غدد لنفاوی در دیواره روده ممکن است متورم شود، که باعث بسته شدن ورودی آپاندیس در اثر فشار می شود. این انسداد می تواند باعث التهاب و تورم، یعنی آپاندیس شود.

چگونه از آپاندیس پیشگیری کنیم؟

از آنجایی که علل آپاندیس متعدد بوده و همیشه به طور کامل شناخته نشده است، هیچ راهی برای پیشگیری از این وضعیت وجود ندارد.

بیماری هایی که باعث مشکلات مشابه آپاندیس می شوند

آپاندیس می تواند مشکلات مشابه بیماری های ذکر شده در زیر ایجاد کند:

بیماری کرون

گاستروانتریت

یبوست

عفونت مثانه یا ادرار

یک عفونت لگنی

سندرم روده تحریک پذیر شدید (سندرم روده تحریک پذیر) (IBS)

علائم مشابه با علائم آپاندیس در زنان گاهی اوقات می تواند یک علت زنانه مانند درد قاعدگی، حاملگی خارج رحمی یا بیماری التهابی لگن (PID) داشته باشد.

نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که موقعیت هایی که به طور ناگهانی ایجاد می شوند و باعث درد شدید شکم می شوند نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارند.

در برخی افراد، آپاندیس ممکن است به قسمت دیگری از بدن گسترش یابد. این نقاط ممکن است نواحی مختلفی مانند اطراف روده کوچک، پشت روده بزرگ، نزدیک قسمت پایین سمت راست کبد یا اطراف لگن باشند.

اگر علائم بیمار معمولی نباشد، ممکن است آزمایشات بیشتری برای تایید تشخیص و رد احتمالات دیگر لازم باشد.

آپاندیس چیست؟ علل+ پیشگیری+ تشخیص+ درمان

اینها ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی علائم عفونت، آزمایش بارداری برای زنان، آزمایش ادرار برای رد عفونت مثانه، اسکن اولتراسوند برای مشاهده برآمدگی آپاندیس و سی تی اسکن باشد.

از آنجایی که دریافت همه این نتایج آزمایش زمان می برد، ممکن است جراح لاپاراسکوپی را برای بررسی آپاندیس و اندام های لگنی توصیه کند.

دلیل توصیه به حذف آپاندیس، اطمینان از وضعیت در برابر خطر انفجار است. در برخی موارد، این امر منجر به تصمیم گیری برای برداشتن آپاندیس می شود، اگرچه ممکن است طبیعی به نظر برسد.

اگر پزشک مطمئن نباشد که مشکل آپاندیس است یا خیر، ممکن است توصیه کند که تا 24 ساعت منتظر بمانید تا ببیند آیا علائم شما بهبود می یابد، ثابت می ماند یا بدتر می شود.

علائم آپاندیس

آپاندیس معمولاً با درد آزاردهنده در قسمت میانی راست شکم شروع می شود. در عرض چند ساعت، درد ثابت می شود و در جایی که معمولا آپاندیس قرار دارد تشدید می شود.

اعمال فشار به ناحیه، فشار دادن، سرفه یا راه رفتن می تواند درد را بدتر کند. آپاندیس باعث از دست دادن اشتها می شود، به طور کلی احساس بیماری می کند و می تواند منجر به یبوست یا اسهال شود.

علت این درد معمولاً فشار وارده توسط باکتری های داخل و تکثیر روی دیواره های کیسه همراه با انسداد آپاندیس است.

علائم عمومی آپاندیس

درد ناگهانی که از سمت راست پایین شکم شروع می شود

تهوع و استفراغ

از دست دادن اشتها

یبوست یا اسهال

نفخ شکم

اگر به تدریج درد شکم در سمت راست پایین شکم بدتر می شود، حتما باید با اورژانس یا پزشک مشورت کنید.

آپاندیس چیست؟ علل+ پیشگیری+ تشخیص+ درمان

روند بهبودی پس از جراحی آپاندیس

یکی از مزایای اصلی جراحی لاپاراسکوپی این است که زمان بهبودی بسیار کوتاه است. اکثر افراد می توانند چند روز پس از عمل جراحی یا حتی در عرض 24 تا 48 ساعت در صورتی که عمل طبق معمول ادامه داشته باشد، می توانند به خانه برگردند.

در جراحی باز و یا در مواردی که بیماری پیچیده است، مانند پریتونیت، ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا از بیمارستان خارج شوید. ممکن است در چند روز اول بعد از عمل درد داشته باشید، اما با گذشت زمان بهبود می یابند. داروهای مسکن فقط در صورت لزوم باید مصرف شوند.

پس از جراحی لاپاراسکوپی، درد ممکن است تا یک هفته در ناحیه شانه احساس شود، این به دلیل گاز پمپاژ شده است. یبوست نیز ممکن است پس از عمل رخ دهد. برای این کار باید غذاهای فیبری مصرف کرد و مایعات فراوان نوشید.

مراقبت از محل جراحی و انجام فعالیت هایی که باید از آنها اجتناب شود قبل از ترک بیمارستان توسط پزشک مشخص می شود. با این حال، به طور کلی توصیه می شود از کارهای سنگین به مدت 4 تا 6 هفته خودداری کنید.

علائم آپاندیس در کودکان

شکم درد، استفراغ و بی اشتهایی علائم اصلی هستند. درد ابتدا در اطراف ناف است، اما پس از مدتی در ناحیه پایین سمت راست شکم ته نشین می شود. این یک درد دائمی است که به تدریج افزایش می یابد. اشتها معمولاً از بین می رود و استفراغ در بسیاری از بیماران است.

تب معمولاً در حالت پیشرفته دیده می شود و معمولاً با سوراخ شدن همراه است که به "آپاندیس منفجر شده" معروف است، یعنی گسترش التهاب به داخل شکم.

آپاندیس چیست؟ علل+ پیشگیری+ تشخیص+ درمان

تشخیص آپاندیس در کودکان

تشخیص آپاندیس در کودکان با معاینه انجام می شود. افزایش گلبول های سفید خون (لکوسیت ها) باید به دقت ارزیابی شود، زیرا ممکن است در حضور التهاب گلو یا التهاب مجاری ادراری نیز وجود داشته باشد. می توان از سونوگرافی و در صورت لزوم توموگرافی کامپیوتری نیز استفاده کرد.

روش های درمان آپاندیس در کودکان

درمان آپاندیس در کودکان و بزرگسالان جراحی است. می توان آن را با جراحی باز یا روش لاپاراسکوپی انجام داد. معمولاً در عمل هایی که در 24 ساعت اول از شروع علائم انجام می شود سوراخی وجود ندارد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید