08:47 , 1401/6/7
کد خبر: 000015014
بازدید: 1425
چگونه تبخال را درمان کنیم؟

تبخال از جمله مشکلاتی است که هر فرد در طول عمر حداقل یک بار با آن مواجه می شود. اما چگونه می توان تبخال را از بین برد؟

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، تبخال تاولی است که اغلب در حوالی لب ایجاد شده و داخل آن پر از مایع است. این مشکل بر اثر فعالیت ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این عارضه نیز مانند سایر مشکلات ویروسی قابل انتقال است و از راه هایی مانند بوسیدن منتقل می شود. معمولا نیز تبخال ها پس از مدتی حدود دو تا چهار هفته برطرف می شوند اما باتوجه به تاثیری که این زائده در چهره فرد دارد در اکثر موارد افراد دوست دارند هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

علائم تبخال

زمانی که شما با تبخال مواجه می شوید ممکن است غیر از دردی که این زائده دارد مشکلات دیگری را نیز تجربه کنید که برخی از این موارد عبارتند از:

-زخم و درد لثه

-تب

-سردرد

-گرفتگی عضلات

-گلودرد

-التهاب غدد لنفاوی

تبخال درمان دارد؟

گفته می شود هنوز برای درمان این مشکل درمانی قطعی وجود ندارد و هرگاه این ویروس وارد بدن فرد شود تا پایان عمر او هرگاه شرایط مساعد بوده و بدن ضعیف باشد این مشکل عود می کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که گاه ممکن است حتی عوارض ظاهری این بیماری در فرد از بین رفته باشد اما او همچنان می تواند ناقل این ویروس بوده و دیگران را با مشکل مواجه کند.

درمان یک روزه تبخال

همان طور که اشاره شد برای درمان تبخال زمانی حدود دو هفته لازم است حال اگر فردی بخواهد این علائم زودتر برطرف شود می تواند از راهکارهای مختلفی استفاده کند که البته معمولا راهکاری نداریم که بتواند یک روزه این زائده را برطرف کند اما در هر حال استفاده از شیوه های درمانی مختلف به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

درمان سریع تبخال

گاه پس از طی شدن دوره دو هفته ای لازم برای رفع شدن تبخال ممکن است با فاصله زمانی اندکی فرد دوباره دچار این مشکل شود که معمولا در این شرایط این بار مشکل حدود هشت روز ادامه دارد. اما اگر پیش از ایجاد تبخال فرد علائمی داشته و تشخیص دهد که ممکن است دوباره دچار این مشکل شود استفاده از داروهای مختلف می تواند تا حد قابل توجهی این روند را کنترل کند.

داروهای موثر در این زمینه معمولا داروهای ضد ویروس هستند.

برخی درمان های خانگی نیز ممکن است منجر به کاهش درد و سوزش تبخال شوند که از جمله آنها می توان به استفاده از کمپرس یخ بر روی زخم ایجاد شده اشاره کرد.

درمان تبخال با آبلیمو

از دیگر راهکارهای مفیدی که برای مقابله با تبخال اشاره شده آبلیمو است که در این شیوه شما می توانید یک تکه پنبه را به چندین قطره آبلیمو آغشته کرده و روزی چند بار آن را روی زائده ایجاد شده قرار دهید.

همچنین میتوان آبلیمو را با شیر و نمک نیز مخلوط کرد و بعد از آن نیز کمی آلوئه ورا روی زخم قرار داد.

رفع تبخال در سه دقیقه با گوجه

گوجه فرنگی از جمله موادی است که سرشار از آنتی اکسیدان است وبر همین اساس استفاده از آن میتواند برای بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر تبخال هستند مفید باشد. برای این کار لازم است کمی گوجه فرنگی را رنده کرده و برای مدت 30 دقیقه روی زخم قرار دهید. یادتان نرود این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان دائمی تبخال

همان طور که گفته شد اگر شما یک بار دچار تبخال شوید این ویروس در بدن شما باقی مانده و هرگاه ضعیف شوید این مشکل بروز می کند اما اگربرای اولین بار تبخال زدید شاید مراجعه به پزشک برای جلوگیری از استمرار این مشکل بی فایده نباشد. در هر صورت استفاده از شیوه های درمانی موجب می شود در دفعات بعدی شما این مشکل را با شدت کمتری تجربه کنید.

وازلین برای درمان تبخال

استفاده از وازلین نیز از دیگر راهکارهایی است که میتواند به درمان تبخال کمک کند. این ماده با قرارگیری روی تبخال موجب میشود این زخم ها از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و باکتری ها در امان بوده و دچار عفونت مجدد نشوند.

درمان تبخال با نمک

از دیگر شیوه های درمانی تبخال استفاده از نمک است بدین صورت که انگشت خود را کمی مرطوب و آن را آغشته به نمک کرده و برای مدتی حدود 30 ثانیه روی تبخال ایجاد شده قرار دهید. یادتان نرود پس از این کار دست های خود را با آب و صابون بشوئید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید